Ar žinote, kokios spalvos bus šios Kalėdos?
Aurimas KAMANTAUSKAS, dovanų idėjų ir pakavimo platformos „Rebox“ įkūrėjas, renginių paslaugų grupės „ReKūrai“ vadovas
Ekonomikos recesija, aštrėjanti visuotinio atšilimo problema ir besitęsiantis Rusijos karas prieš Ukrainą – akivaizdu, kad 2023-ieji mūsų pasąmonėje paliks gilų įspaudą. Jo pėdsakas jau dabar atsispindi žmonių elgesyje: kitaip perkame, kitaip keliaujame ir pramogaujame. Tikėtina, kad kitaip sutiksime ir žiemos šventes. Naujausios tendencijos rodo, kad šių metų Kalėdos – nuo Kūčių stalo užkandžių iki dovanų po egle – švytės ruda spalva, o pokariui būdingas saloninių renginių formatas įgis antrą kvėpavimą.
Pernai Niujorko rajone Manhetene buvo uždaryta 25 proc. parduotuvių. Šiandien šie skaičiai, kaip tendencijų parodoje „Formland“ Kopenhagoje pastebėjo istorikas ir tendencijų ekspertas Stefan Nilsson (kuris, beje, balandį lankėsi ir Lietuvoje, konferencijoje „Revolution“), pasiekė 70 proc.
Net ir Lietuvoje centrinės gatvės virsta ištisine kavos, restoranų ir kirpyklų vitrine. Po dvidešimties veiklos metų Gedimino prospekte duris užvėrė „Zara” parduotuvė, užsidaro ir kitos ilgametės parduotuvės, nors dažniausiai tai įvyksta tylomis, nesiafišuojant.
Visame pasaulyje vitrinose daugėja nuomojamų patalpų skelbimų. Buvusių parduotuvių vietoje kuriasi nauji konceptai, naujos paslaugos. Ir tai vyksta visur.
Kinta ir tai, kaip žmonės atostogauja. Atostogų metu taip pat ieškoma naujų potyrių, mažiau turistų pamėgtų vietų, daugiau autentiškų ir atokių kampelių, kaimelių, miestelių, gamtos be žmonių, žygių į kalnus, naujų atradimų ragaujant vietinius autentiškus produktus.
Labiau nei bet kada perkami ne masinės gamybos, o rankų darbo, tik konkrečiai vietovei būdingų medžiagų suvenyrai, turintys savitą unikalią istoriją. Masinių prekių gamintojams ir pardavėjams šią istoriją papasakoti sunku, tačiau ir jie ieško naujų sprendimų, kaip savo gaminiuose sukurti emociją ir naujas laimės formas savo lankytojams. Tam pasitelkiami geriausi dizaineriai ir atidaromos naujos koncepcijos parduotuvės. Net ir toks gigantas, kaip „McDonald’s”, suprasdamas žmonių norą būti laimingais, pradėjo kurti „Happy Meal” komplektus su žaislu ir suaugusiesiems.
Viskas keičiasi, gerų emocijų ir saugumo poreikis didėja, tad ir šios Kalėdos, apie kurias įžengus į rugsėjį vėl pradedame pamažu galvoti, bus kitokios.
Skandinavų Kalėdų šaukliu vadinamoje tendencijų parodoje „Formland“ Kopenhagoje kasmet susirenka įvairioms visuomenės bei verslo sritims atstovaujantys rinkos ekspertai, kurie pristato naujausias vartojimo tendencijas, kalėdinių dovanų idėjas, populiariausius interjero bei dizaino produktus, dalinasi savo įžvalgomis dizaino, rinkodaros ir renginių sektoriuose.
Nors šis renginys visuomet pasižymi didele temų įvairove, šiemet parodoje buvo ypač ryškus vienas akcentas. Tiksliau, viena spalva.
Apibendrinus ir apjungus visas tendencijas bei skirtingų šalių ekspertų, dalyvavusių parodoje, į vieną visumą, neliko jokių abejonių, kokios spalvos bus šiųmetės Kalėdos. Jose vyraus tamsiai rudos spalvos tonai bei visi jai artimi atspalviai.
Kodėl ruda spalva?
Ruda spalva teigiamai veikia žmones. Buvimas rudos spalvos paletės apsuptyje ne tik priartina mus prie gamtos, bet ir sužadina saugumo, ramybės ir laimės pojūtį – tai yra tas emocijas, kurių pastaraisiais metais mums taip trūko. „Interbrands“ duomenimis, šiandien žmonių nuotaikos yra prastesnės, nei 2008-ųjų krizės įkarštyje ar I ir II pasaulinio karo metais. Vadinasi, dabar labiau nei bet kada anksčiau turime atsiremti į gamtos elementų magiją.
Europa tai jau daro. Progresyviausių Londono, Paryžiaus, Kopenhagos restoranų virtuvės šefai savo svečiams pradėjo tiekti maistą, kuriame dominuoja tamsiai rudos spalvos tonai. Daržovės, mėsa, padažai, garnyrai ir netgi sriuba – kiekvienoje lėkštėje vyrauja ruda spalva.
Net ir brangiausi restoranai jau ne visada stengiasi nušlifuoti patiekalo estetinį vaizdą iki tobulumo. Maistas gali atrodyti per ilgai troškintas ar net kiek pasvilęs, tačiau taip jis tik dar labiau asocijuojasi su namams būdinga šiluma, kuri akimirksniu įkvepia pozityvumo.
Namai yra vieta, kurioje mes jaučiamės saugūs, mylimi ir laimingi, todėl rudos spalvos akcentai turėtų atsispindėti beveik kiekvienoje būsimų Kalėdų šventės detalėje: stalo dekoro elementuose, renginių bei vakarėlių interjeruose, gėlių puokštėse ir, svarbiausia, dovanose.
Dovanų platformos Rebox.lt duomenimis, būtent rudos spalvos dovanos, pavyzdžiui, kakava arba kava, šokoladas, miško gėrybių užtepėlės, tamsios duonos krekeriai, žvakės bei žvakidės, rudi pledai ir puodeliai, šiais metais sulauks didžiausio pirkėjų dėmesio ir garantuos plačią artimųjų šypseną.
Tačiau galvoti vien apie kalėdinės dovanos ar jos pakuotės spalvą nepakanka – ne ką mažiau aktuali ir dovanos kilmė. Panašu, kad noras gauti lietuvišką ir tvarų produktą šiemet bus dar stipresnis, todėl lietuviškas šaknis atspindinti dovana, pavyzdžiui, 100 kartų mikroskopu išdidinta Lietuvos pajūrio smėlio fotografija, idealiai atlieps šventinius žiemos sezono poreikius. Be to, šias smulkias dovanas galima nesunkiai papildyti praktiškais priedais – perdirbtos medvilnės pledu, vandens gertuve ar termosu.
Dar viena ryški tendencija – socialiai jautrių visuomenės grupių ar specialius poreikius turinčių žmonių įtrauktis. Pavyzdžiui, autizmo spektro sutrikimą turinčių žmonių užimtumo centras Danijoje kuria unikalaus dizaino keramikos dirbinius. Ši laisvalaikio veikla sėkmingai išvystyta į verslo modelį – šis centras dovanų rinkai šiandien pristato konceptualius rankų darbo suvenyrus nacionaline tema. Kiekvienas jų ir pati verslo filosofija yra jautri, įdomi, socialiai atsakinga, tvari ir itin lokali. Tai puikus būdas papildyti įmonės socialinės atsakomybės amplitudę, užsakant įvairaus pobūdžio individualias dovanas.
Be kita ko, kaip įvairių formatų renginių organizatoriai mes matome, kad globalūs pokyčiai į Lietuvą atnešė ne tik rudos spalvos bangą, bet ir sugrąžino į mūsų rinką pokario laikams būdingą saloninių renginių formatą. Susibūrimas nedidelėje kamerinėje patalpoje kuria bendrystės, pasitikėjimo ir saugumo jausmą, o tai padeda kurti tvirtesnius verslo santykius. Tokioje aplinkoje galima kur kas efektyviau pristatyti savo produktus, pasidalinti jų kūrimo istorija, papasakoti apie naują spalvinę gamą, tvarumą ir socialinę atsakomybę. Net neabejoju, kad pokario laikotarpiu buvusios populiarios pramogos ateinančiais metais ir Lietuvoje vėl sužibės naujomis spalvomis.